U bent hier

huisvesting



Discriminatie

Doel 
Het voorkomen, signaleren en bestrijden van discriminerende uitingen, gedragingen of regelgeving.

Aanpak 
Wie zich gediscrimineerd voelt, anders behandeld of buitengesloten, maar ook wie getuige is van vernielingen, bedreigingen en/of beledigingen op het werk, in de woonomgeving of in een andere openbare ruimte kan een melding doen bij het discriminatiemeldpunt. Dit meldpunt helpt en ondersteunt iedereen in de provincie Groningen stad en die slachtoffer is van discriminatie.

Juridisch inloopspreekuur

Doel 
Inwoners tijdig van informatie en advies voorzien bij (dreigende) geschillen.

Aanpak 
Wie een juridische vraag heeft (bijvoorbeeld: er dreigt ontslag, er zijn problemen als ZZP’er, er is een geschil met de buren of zijn er verborgen gebreken in je huis?) moet daar niet mee blijven rondlopen. Iedereen kan gebruik maken van het gratis juridisch inloopspreekuur in Bibliotheek Stadskanaal.

Mantelzorg(be)woning

Doel 
Bieden van mogelijkheden aan mantelzorgers en verzorgden om (tijdelijk) in elkaars nabijheid te kunnen wonen, waardoor voor wie dat wenst intramurale zorg uitgesteld of voorkomen kan worden.

Formulieren en financiën | inloopspreekuur

Doel 
Het bieden van hulp bij het invullen van formulieren en het regelen van financiële zaken

Aanpak 
Humanitas verzorgt in samenwerking met Stichting Welstad een inloopspreekuur in Stadskanaal voor praktische vragen rond administratie en financiën. Ervaren vrijwilligers helpen bij het invullen van formulieren en beantwoorden vragen rond administratie en financiën. De hulp is voor alle inwoners van de gemeente Stadskanaal, een afspraak maken is niet nodig en er zijn geen kosten aan verbonden.

Digitale hulpverlening [??]

Via een digitaal portaal kun je vragen stellen of hulp vragen. Je kunt chatten met hulpverleners, berichten met hen uitwisselen - allemaal onder een anonieme naam.

Doel 
Bevorderen zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving

Regelhulp bij aanvraag van hulp & ondersteuning | volwassenen

Alle inwoners die in aanmerking willen komen voor geïndiceerde zorg en/of financiële ondersteuning vanuit de gemeente en in het bijzonder de groep kwetsbare burgers, veelal met één of meerdere beperkingen, van alle leeftijden.

Doel 
Cliënten op verzoek onafhankelijke cliëntondersteuning bieden.

Veur Noppes

Mensen die ingeschreven staan bij de Voedselbank Zuidoost Groningen, kunnen elke vrijdagochtend gratis kleding en huisraad uitzoeken op de locatie waar zij ook hun voedselpakket kunnen halen.

Doel 
Minima een menswaardig bestaan geven door het gratis verstrekken van kleding.

Aanpak 
Het gratis verstrekken van kleding elke vrijdag ochtend op een locatie daar waar mensen uit de doelgroep ook hun voedselpakket kunnen halen. De opslagruimte is iedere woensdag en of op afspraak open waar men gratis goederen worden verstrekt.

Cliëntondersteuning bij chronische ziekte, handicap, beperking

Doel 
Voorlichting en ondersteuning doelgroep; telefonische hulp- en adviesdienst; belangenbehartiging bij bedrijven en organisaties

Aanpak 
Voor het assisteren bij en het zo nodig helpen oplossen van problemen kan de doelgroep een beroep doen op de Hulp- en Adviesdienst. Dit kan gaan om informatie- en advies over voorzieningen, hulp bij het invullen van aanvragen, klachtenbehandeling, bezwaarschriften, etc. Daarnaast is de organisatie voor de doelgroep aanspreekpunt en belangenbehartiger voor toegankelijkheid, vervoer en verkeer.

Klussendienst

Naast de eventuele materiaalkosten wordt er een kleine vergoeding per uur gevraagd.

Doel 
Het versterken van de participatie van vrijwilligers en het creëren van ondersteuning van bewoners, waardoor zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen.

Pagina's