Project
Waldeck Pyrmontsingel 14-16
4521 BC Nijmegen

ENSIE | Framing

Waldeck Pyrmontsingel 14-16 4521 BC Nijmegen Nederland Nederland

HET SOCIALE KENNISPLATFORM

Wij geloven dat iedereen ergens expert in is. Kennis krijgt echter pas waarde wanneer deze wordt gedeeld. Wat maakt Ensie uniek? Je creëert duurzame content op basis van persoonlijke titel. Deel ook je kennis en maak je eigen, gratis Ensie encyclopedie.

DUURZAAM KENNISPLATFORM

Om het nalatenschap en gedachtegoed van de oprichters van E.N.S.I.E. niet verloren te laten gaan, is er in 2014 de website Ensie.nl gelanceerd. Ensie is het duurzame kennisplatform waar de experts van nu hun kennis delen.

Framing

Iedereen die een boodschap wil overbrengen heeft tussen de 45 tot 60 seconden de tijd om te overtuigen. In deze periode moet de boodschap zijn verteld. In deze periode wordt de informatie namelijk vergeleken met bestaande reeds opgeslagen informatie uit het geheugen, en daarop gebaseerd wordt een standpunt ingenomen.

Framing is dus een manier om mensen te overtuigen. Het vraagt goede voorbereiding. Elk antwoord tijdens een actualiteitenprogramma op televisie is gebaseerd op dit principe van framing. De boodschap moet direct krachtig en duidelijk worden overgebracht in ongeveer 30 seconden. Volledigheid is niet nodig, de eerste indruk is bepalend. Als het een negatieve indruk is, dan zal het nagenoeg onmogelijk zijn om deze beeldvorming te veranderen. Daarom is het ook beter om eerst het goede nieuws te vertellen. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat er een goede indruk wordt achtergelaten 78 procent is als je begint met het goede nieuws. Terwijl als het slechte nieuws eerst wordt genoemd dit percentage 37 bedraagt. De centrale boodschap van communiceren is: hou het simpel, gebruik metaforen en analogieën, gebruik diverse platforms en herhaal, herhaal, herhaal. Veel zaken op het gebied van communicatie zijn onderzocht en zijn ook aan te leren, zo ook framing. Van de Amerikaanse sportcoach Doug Beal heb ik geleerd dat je de boodschap eigenlijk in één zin moet kunnen samenvatten. Die herhaal je verschillende keren, in andere woorden. De kans is dan het grootst dat je boodschap blijft ‘hangen’.

Toon Gerbrands

ALGEMEEN DIRECTEUR BIJ VOETBALCLUB PSV EINDHOVEN.

 

Paul Aelen is aanjager van Ensie.